Naukowcy, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności komunikacji naukowej, ćwiczyć jasność przekazu i lubią dzielić się pasją do nauki, mogą wziąć udział w szóstej polskiej edycji konkursu FameLab.

FameLab to międzynarodowy konkurs, który zachęca naukowców - naturalnych rzeczników nauki - do zabrania głosu publicznie. Naukowcy stają przed jury i publicznością, by w trzy minuty przedstawić to, czym pasjonują się na co dzień w swojej pracy badawczej.

W konkursie mogą wziąć udział osoby, które skończyły 23 lata i studiują (na czwartym, piątym lub szóstym roku studiów jednolitych lub na studiach drugiego stopnia) bądź pracują w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych, technicznych, rolniczych lub medycznych. Przeznaczony jest dla wszystkich naukowców z tych dziedzin, niezależnie od tego, czy chcą rozwinąć skrzydła jako popularyzatorzy, czy poprawić lub rozwinąć swój warsztat komunikacji. FameLab jest też dla tych, którzy chcą opowiedzieć o własnych badaniach lub tych, którzy - choć jeszcze ich nie prowadzą, to chcą się podzielić pasją do nauki.

Uczestnicy, którzy zakwalifikują się do finału, biorą udział w profesjonalnym szkoleniu MasterClass. To intensywny kurs z zakresu komunikacji naukowej, autoprezentacji i wystąpień publicznych, prowadzony przez brytyjskich i polskich trenerów. Pula nagród w konkursie FameLab Poland 2017 to ponad 40 tys. złotych. Zwycięzca weźmie udział w międzynarodowym finale FameLab International w Cheltenham w Wielkiej Brytanii podczas Cheltenham Science Festival. Laureat głosowania publiczności otrzyma voucher językowy - nagrodę od British Council.

Aby zacząć zmagania, do 23 stycznia 2017 roku należy przesłać maksymalnie trzyminutowy film z wystąpieniem w języku polskim na dowolny naukowy temat. Na tej podstawie wybrani zostaną półfinaliści. Spośród nich - podczas zmagań na scenie - wyłonionych zostanie 10 finalistów. Nowością w tegorocznej edycji konkursu są zasady dotyczące wystąpień "na żywo". Jeżeli prezentowany temat dotyczy zagadnień z zakresu współczesnej nauki, co do których nie ma jeszcze pełnej, ugruntowanej wiedzy, lub powszechnej zgody co do interpretacji posiadanych wyników, uczestnik podczas swojego wystąpienia musi przedstawić różne punkty widzenia i interpretacje dotyczące danego tematu. Uczestnicy, którzy przejdą do finału, dwa tygodnie przed wystąpieniem powinni dostarczyć krótki opis swojej prezentacji oraz wskazać źródła, którymi się posiłkowali.

Jak wyjaśniają organizatorzy, konkurs jest świetną okazją do ćwiczenia jasności przekazu. Tzw. "clarity" (jasność przekazu) jest jedną z trzech kategorii oceniania uczestników konkursu obok: kategorii "content" (zawartość merytoryczna) i kategorii "charisma" (łatwość nawiązania relacji z publicznością). "O ile jednak odpowiedzialności za content nikt z naukowców zdjąć nie może, a charyzma jest w dużej mierze kwestią osobowości, o tyle clarity można szlifować i poprawiać bez końca. A każdy błąd traktować jako nauczkę i okazję do doskonalenia" - zaznaczają organizatorzy.

Jasność przekazu jest ważna, gdy skomplikowany język nauki chcemy przełożyć na język zrozumiały dla nieprzygotowanego odbiorcy. Naukowcom może sprawiać trudność takie wyważenie słów, by wypowiedź była zrozumiała, ale wciąż rzetelna. Tutaj każde słowo się liczy. Jasność przekazu jest wartością także dla tych naukowców, którzy w przyszłości nie zamierzają zajmować się popularyzacją nauki, ale badaniami i pracą akademicką. Jeśli uważają, że nie muszą doskonalić języka, robią błąd: komisje grantowe, studenci, współpracownicy w zespołach interdyscyplinarnych też cenią sobie jasne, zrozumiałe komunikaty.

Zgłoszenia można przesyłać od 5 grudnia do 23 stycznia 2017 roku. Półfinał konkursu planowany jest na 25 lutego; a finał krajowy na 13 maja 2017 roku. Finałową rozgrywkę poprzedzi szkolenie Masterclass, które odbędzie się między 31 marca a 2 kwietnia. Finał międzynarodowy odbędzie się między 6 a 11 czerwca w brytyjskim Cheltenham.

FameLab organizowany w Polsce przez Centrum Nauki Kopernik to światowy format – od swoich narodzin na Cheltenham Science Festival w 2004 roku stał się jednym z najważniejszych konkursów komunikacji naukowej. Partnerstwo z British Council od 2007 roku sprawiło, że FameLab zyskał kontekst globalny – jest obecny w ponad 30 krajach na całym świecie. W ciągu pięciu lat do polskiej edycji konkursu zgłosiło się blisko 400 naukowców. Wielu uczestników konkursu stało się znakomitymi popularyzatorami nauki, pozostając aktywnymi badaczami.

Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: http://famelab.org.pl. Regulamin konkursu można znaleźć na stronie: http://famelab.org.pl/docs/Regulamin_Konkursu_FameLab_2017.pdf

Źródło: PAP - Nauka w Polsce